Téma waldorfské školy se neustále vyvíjí a z diskuzí k článkům, které jsem zveřejnila je patrné, že je o téma veliký zájem. Je to dobře, protože mnoho lidí hledá alternativní školu pro své děti a je přesvědčeno, že jí objevili v podobě waldorfské školy. Samozřejmě, pokud se jedná o anthroposofy, není se čemu divit. U lidí, kteří jsou jiného náboženského přesvědčení anebo vůbec netuší, co to je anthroposofie, je na místě osvěta a informace, které nešíří waldorfská škola.
Nabízím zde ukázku několika zápisů ze sešitů žáků waldorfské školy pro větší informovanost, co to znamená v praxi „waldorfská pedagogika“.
Ve 4. třídě waldorfských škol se začíná s výukou přírodopisu. Děti se těší, že se budou učit o zvířátkách a jejich světě. Zde jsou první stránky ze sešitu přírodopisu chytrého žáka (chytrého zdůraznuji, protože u dětí pomalých, méně nadaných nelze mnohdy v sešitech přečíst, co si zapsaly).
Výuka přírodopisu v 5. třídě začíná pojednáním o člověku. Zde jsou kopie ze sešitu nadaného žáka, který se snaží ve škole a spolupracuje:
Kdo nechápe, co se tímto mají děti ve věku 10-11 let naučit, necht se věnuje studiu anthroposofie. Zde ještě od jiného nadaného žáka zápisy ze sešitu přírodopisu 5. třídy základní školy waldorfské.
A co má tato výuka společného se základním vzděláním ve státní škole, kterou podporuje a financuje stát?
Zde ještě odkaz na zajímavou reportáž ze slovenské waldorfské školy v Bratislavě:
http://www.ta3.com/sk/relacie/7_cierny-peter/3022_alternativne-skoly-podivne-podnikanie
http://beta.markiza.sk/video/tv-archiv/dnes/9419 po spuštění klikněte na příspěvek EXPERIMENT.