Rudolf Steiner, Motto:
„Je nutné učinit zkušenost, že je jen jedna jediná pravda!
Ta nezávisí na hlasování lidu, nýbrž je pravdivou sama o sobě. Můžeme snad hlasovat o tom, že součet tří vnitřních úhlů v trojúhelníku je roven 180-ti stupnům?
Je lhostejné, zda to miliony lidí připustí – či ani jeden; jestliže jsme poznali tuto pravdu, pak pro nás platí a je pro nás pravdivou.
V pravdě není demokracie!
Kdo s tímto názorem ještě nesouhlasí, ten nepronikl ještě dost daleko v pravdě a odtud pochází veškerý spor o pravdu.“
V těchto několika větách je obsaženo velice mnoho z pohledu na svět anthroposofů, vyznavačů filizofie „světonázoru“ R. Steinera.
Proto nyní situace v Jeseníku tak vře, protože najednou se objevil někdo, kdo si dovolí nesouhlasit se zřízením té úžasné alternativní pedagogiky, jakou přece waldorfská je! A dokonce začíná mluvit o wš v jiném světle než je to anthroposofické, tedy krásné, dokonalé, klidné, plné jasu a slunečního tepla a hlavně DOKONALOSTI. Protože pouze wš vychovává děti SPRÁVNĚ a všechny ostatní školy mohou pouze pokorně přihlížet, jak se to dělá nejlépe…
Již v roce 2005 vzniklo v Jeseníku Sdružení pro alternativní vzdělávání v Jeseníku, které se samozřejmě věnuje pouze jedné jediné alternativě – waldorfské. Historie aktivit a přednášek pořádaných sdružením je dalekosáhlý.
Penál dětí na začátku docházky do wš, píše se bločky a voskovkami. Správné držení tužky není podstatné…
Několik základních skutečností o waldorfských školách:
je nepochybné, že obraz člověka a světa, spočívající v základu antroposofie, spoluurčuje v těchto školách rozhodujícím způsobem výchovu a vzdělání, jakkoli anthroposofové (učitelský sbor) zdůrazňují, že waldorfské školy v žádném případě nejsou školami světového názoru
jednostranné zaměření na duchovní stránku ve waldorfských školách: spiritualita nemá být prioritní stránkou života, je potřeba i racionalita, připravit děti na moderní svět. Děti jsou vedeny k intuitivnímu, nikoli logickému, kritickému uvažování
náboženský charakter školy: každodenní průpovědi (meditace) učitelů a tříd na začátku vyučování
nedemokratická výchova: uplatňují se principy R. Steinera a rozhodující je to, co pokládá za správné třídní učitel. Děti mají bezpodmínečně věřit autoritě třídního učitele a být oddaní. Spolurozhodování rodičů a zpětná vazba je teorie.
strnulost pedagogiky: waldorfská pedagogika je neměnná, dogma, které se dětem vštěpuje bez ohledu na kulturní vývoj společnosti
málo diferencovaná výchova: vhodná pro slabé žáky, děti nadané jsou tlumené
neinformovanost rodičů o antroposofické podstatě školy, kritické názory nejsou publikované
pozdní výuka čtení
absence učebnic
absence audiovizuálních prostředků: video, film, nenavštěvují se muzea
Reakce na prožité skutečnosti z praxe:
je vyloučeno jakékoli kritické posouzení autorativní pravdy, tedy názoru, který je dogmaticky prosazován. Pokud se v pravdě ukáží mezery, neosvědčí se či pokud se nesplní její předpoklady a předpovědi, vina za to neleží nikdy na straně pravdy, ale na straně jejích příjemců, kteří ji údajně nesprávně pochopili.
je budován pocit nadřazenosti a výjimečnosti (učitelského sboru)
je budována představa nebezpečného nepřítele, ze kterého je nutné mít strach
předpokladem všech waldorfských učitelů je antroposofický seminář, kde jsou indoktrinováni a představují speciální kastu učitelů, izolují se a mají své interní konference – pedagogické vzdělání nehraje roli
konference se konají ve všech školách ve čtvrtek (důvod: vyvozeno na základě duchovní vědy R. Steinera)
práce učitelů je zaměřená na vlastní poznání a vzdělávání bez ohledu na to, zda se vzdělávají děti
opovrhování pravidly a jasnými hranicemi pro děti, které nejsou vedeny k zodpovědnosti a úctě k dospělým
z důvodu absence učebnic není jasné, co se děti učí. Jediným materiálem jsou sešity z jednotlivých předmětů
meditace a intuice jsou směrodatné pro učitele a jeho přístup k výuce