Homeopatie, waldorfská pedagogika, Weleda-kosmetika nebo Demeter-produkty by dnes nebyly myslitelné bez působení Rudolfa Steinera, zakladatele anthroposophie.
Vzhledem k tomu, že je dnes světonázor Rudolfa Steinera v různých organizacích uplatnovaný a čítá nemalou členskou základnu, je až s podivem, že nejsou známy podstaty tohoto učení a jeho okultní kořeny. Z tohoto důvodu je dílo Helmuta Zandera velmi vítáno.
Autor vědecky zpracovává a dokládá různé pohledy na témata a aspekty anthroposofie a Rudolfa Steinera. Nevynechává ani problematické otázky světonázoru, např. rasismus a pochybné pojetí demokracie.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Z rozhovoru pro Deutschlandradio Kultur zveřejnuji krátké ukázky, celý rozhovor na:
http://www.dradio.de/dkultur/sendungen/kulturinterview/655387/
Otázka: Jak by jste vysvětlil někomu, kdo neví nic o anthroposofii, co to je anthroposofie?
Zander: Celé učení anthroposofie má jasné pozadí. Je to přesvědčení Rudolfa Steinera, že existuje duchovní svět a tento svět lze rozeznat a především jeho působení, které lze také rozeznat a využít. Takže když se mluví o waldorfských školách, Demeter-rajčatech a Weleda-mastičce, pak je to společné pozadí, že Rudolf Steiner věří, že ve všech těchto institucích a prostředcích působí duchovní síly, mocnosti duchovního světa. A když se rozpoznají, dají se také použít. Pak se mohou vyrábět mastičky tak, že jsou obohaceny duchovním působením, nebo se může ve škole vyučovat tak, že nejde jen o pedagogické principy, ale vyučování má i jasné pozadí, které je více než obyčejná pedagogika, ale právě toto duchovní pojetí člověka.
Otázka: Co je tedy to duchovní pozadí například u Demeter-rajčat?
Zander: Tak tedy Steiner věří, že existují kosmické síly, které přichází z nebe, z vesmíru do země a že je lze sbírat a v Demeter-rajčatech koncentrovat. A potom nejsou tedy vypěstována pomocí dusíku, ale pomocí kosmické energie.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Obsah knihy:
Band I
1. Die Gegenwart einer unerforschten Vergangenheit
Kontexte
2. Historiographie
Geschichte
3. Theosophische Gesellschaften in Deutschland
4. Sozialstruktur und Vereinsleben der deutschen Adyar-Theosophie
Die Grundlegung der Weltanschauung Rudolf Steiners vor 1900
5. Steiner und Goethe
6. Philosophische Positionen in den 1890er Jahren
Steiners Theosophie
7. Theosophie
8. Christologie
9. Wissenschaft Die Theosophie in Konkurrenz mit den empirischen Naturwissenschaften
Band II
Ästhetik
10. Freimaurerei
11. Mysterientheater
12. Architektur
13. Eurythmie
Praxis
14. Politik. Gestaltung der Gesellschaft durch weltanschauliche Praxis
15. Waldorfpädagogik
16. Medizin
17. Landwirtschaft
Neuer Kult
18. Die Christengemeinschaft
Von der Vergangenheit zur Zukunft
19. Pluralisierung und Minderheitenkultur
Nachwort
Anhang