Reklama
 
Blog | Michaela Vaníčková

Waldorfská pedagogika JE anthroposofie!

Ano, waldorfská pedagogika je anthroposofie a waldorfské školy slouží jedinému cíli: výchově dětí k anthroposofickému pohledu na svět a tedy k budoucím anthroposofům. Žijeme tedy v mylné představě, že se jedná o alternativní školu, kde se děti vzdělávají "pokrokovější" metodou. A že je jim zprostředkováno základní vzdělání.

Minulý týden se konala beseda s rodiči o waldorfské škole a pedagogice a při přípravě materiálů jsem se opět a do větší hloubky zabývala waldorfskou školou a její podstatou.

V roce 1998 se konal v Semilech seminář waldorfských učitelů a přednášejícím byl současný předseda Anthroposofické společnosti v České republice pan Jan Dostal. Dovolím si zde citovat několik skutečností:

Téma „Esoterní předpoklady práce ve waldorfské škole“

Reklama

„Waldorfská pedagogika nevznikla jako projekt účinnější a radostnější práce s dětmi, ani jako projekt důsledného rozvíjení uměleckých vloh dětí, i když i tyto prvky jsou v ní obsaženy. Od samého začátku měla být součástí úsilí o proměnu světa spirituálními silami. Učitelé mohou být pouze služebníky, vykonavateli proměny, podnícené vyšším světem. A vykonavateli této proměny mohou být jenom tehdy, budou-li udržovat reálný kontakt s impulzy duchového světa.

Tedy činností na waldorfské škole chceme od začátku vytvořit spojení s duchovými světy. Do slova a do puntíku. Nad každou waldorfskou školou má zářit otevřené nebe a do práce učitelů mají odtud proudit podněty.

Je třeba si stále připomínat, že waldorfská pedagogika nebyla založena jenom jako jeden z mnoha reformních přístupů k vyučování, ale jako pedagogika, která je odhodlána čerpat své směrnice z vyššího světa.

Téma: „Vnitřní práce učitele“

Pokud se někdo snaží rozvíjet v sobě „úctu k pravdě a poznání“, nemůže přikládat cenu svým „názorům“, protože v nich bude cítit karikaturu poznání. Čím větší bude jeho úcta k pravdě a poznání, tím méně bude ochoten pronášet své „názory“, tím méně bude zvědav na „názory“ druhých.

Učitel by se měl snažit meditativně prožívat základní pedagogické texty, měl by i meditativně prožívat bytosti dětí ze své třídy.

→ A kdo z rodičů, kteří zapsali své dítě do waldorfské školy zná skutečnou podstatu těchto škol? ←

Podle Vzdělávacího programu (VP) ZŠ a SŠ waldorfské v Semilech, který platí od září 2008, je konstatováno: Steinerovy (anthroposofické) názory a myšlenky tedy ve vlastním obsahu vzdělání a ve vyučování nehrají žádnou roli.

A při pročítání horizontálního plánu pro 4.-6. ročník přírodovědného vyučování se dozvíme: … Tím je člověk do jisté míry syntézou, stejně jako praobrazem celé zvířecí říše: každá zvířecí forma se dá odvodit z lidské postavy cestou extrémního jednostranného vývoje. …

Bylo by možné pokračovat a uvádět další příklady toho, jak je popsaná anthroposofická výuka ve waldorfské škole. K tomu je ale zapotřebí znát podstatu anthroposofie a názory pana Steinera.

1. Dělení dětí do sedmiletých vývojových cyklů: zápis do 1. třídy až v 7 letech, až začnou vypadávat mléčné zuby, dále 9. až 12. rok a 12. až 15. rok, kde je přesně definováno, co „dítě“ je „schopné“ se naučit a co a proč a kdy se ve výuce probírá.

2. Nauka o člověku a zvířatech, 4. třída: Rozdělení lidského těla na hlavu, trup a končetiny. Končetiny jsou nejdůležitější, protože je možné je použít pro práci.  Výklad začíná o sépii, protože je hlavě člověka nejpodobnější, je to „osamostatněná hlava“.

R. Steiner: Waldorfská pedagogika. Metodika a didaktika (Opherus 2003*): str. 113: „Hlava je sice zformována velice složitě, ale je to jen přeměněná sépie, nebo, řekněme, přeměněné nižší zvíře… Musíte docílit, aby děti dostaly pocit, že nižší zvířata jsou volně se pohybující hlavy, jenom ještě ne tak dokonalé jako lidská hlava.“

Pro popis trupu se volí zvířata jako beránek, myš, kůñ, lev až k člověku a děti se učí, že nižší zvířata mají ráz hlavový, vyšší zvířata ráz trupu a člověk ráz končetinový.

Sešit přírodopisu, 5. třída: „A člověk, jehož kroky strážný anděl vede, jen ten v sobě spojuje, co orel, lev i býk má jenom pro sebe.“

„ČLOVĚK stojí mezi silami kosmu a země, hledí do světa zvířat, aby více rozumněl sám sobě. Co ve zvířeti žije jako jedna skromnost, nalézá i sám v sobě. Jeho úkol je uvádět jednostrannost v harmonický soulad.“

„Člověk a rostlina jsou si životními ději podobné. Hlava a kořeny žijí v chladu. Květ a břicho potřebují teplo. Rostlina je obráceným člověkem.“ 

„Houby jsou novorozenci ve světě rostlin.“ (Houby tvoří samostatnou říši!)

3. Odmítání atomových modelů: vše, co se děje v přírodě, je projevem duchovního plánu a ne vlivem materialismu.

4. Eurytmie je pohybové umění vyjadřující kosmické duchovní zákonitosti. Vyučuje se, protože pomáhá přemáhat jistou tíži, žijící v údech.

5. Waldorfské školy se považují za ty pokrokové, lepší, nadřazené ostatním školám. Tento postoj je logický, když si uvědomíme, že z pohledu anthroposofa se jedná o šíření „světového názoru“.

Ve waldorfské škole se nepoužívají učebnice. Jaká svoboda udělená těmto školám, když i např. písanka pro 2. třídu ZŠ je schvalovaná MŠ  s platností na 6 let???

http://waldorf.pb.cz/anthroposoficka-spolecnost/

* Nakladatelství OPHERUS bylo založeno v roce 1998 P. Šimkem (ředitel ZŠ a SŠ waldorfské v Semilech) a T. Zdražilem (učitel ZŠ a SŠ waldorfské v Semilech) a je členem Kruhu anthroposoficky orientovaných nakladatelů a vydavatelů