Reklama
 
Blog | Michaela Vaníčková

Pro naše dítě jen to nejlepší!

Samozřejmá představa většiny rodičů, hlavně maminek. A jsou schopné tomu mnoho obětovat. Nejdůležitější krok je volba školy a tím i volba sociálního prostředí, ve kterém bude dítě vyrůstat. Na začátku srpna vyšla v novinách "Zeit" úvaha na toto téma.

http://www.zeit.de/2008/33/Schule-33

 

Autorka článku rozebírá dnešní situaci rodičů, kteří se tak zoufale snaží pro své děti „zařídit“ co nejlepší vzdělání. Zda se rozhodnout pro normální školu, waldorfskou, jazykovou, mezinárodní, náboženskou anebo jinak alternativní…

Reklama

Dochází k přesvědčení, že se za tímto snažením  skrývá STRACH. Strach o budoucnost dětí, které by nemusely uspět v naší moderní době. 

Dnešní rodiče začínají uvažovat o volbě vzdělání pro své děti mnohem dříve než minulé generace. Často se učí děti již ve školkách cizí jazyky nebo jiné dovednosti.

Ve větších městech je nadměrná nabídka možností určená dětem školního věku. Rodiče jsou tak neustále konfrontováni s měnícími se možnostmi a hlavně myšlenkou, zda jejich dítě navštěvuje ty správné aktivity a jestli by nemělo radši chodit ještě na…

Poté, co si autorka článku zjistila spoustu informací i o soukromých školách, kde chodí děti v uniformách a vyučovacím jazykem je angličtina, se zmítá mezi možnostmi jako dát dítě do katolické školy, kde je kladen velký důraz na výkon anebo rovnou do waldorfské školy, kde se učitelé bojí srovnávacích testů Pisa a děti se učí zacházet s čísly tím způsobem, že ráno ve třídě spočítají, kolik je ten den vegetariánů ve škole, aby to nahlásily v kuchyni.

Nadace Konrada Adenaura zadala studii s názvem „Rodiče pod tlakem“ a došlo se k závěru, že si jsou takřka všichni dnešní rodiče vědomi důležitosti vzdělání a školy jako centrálního bodu sociálních životních šancí. A přitom působí ti znejistělí rodiče spíše jako katalyzátor, který pohání motivaci k výkonu.

Díky tomuto vývoji vzniklo v posledních letech mnoho nových soukromých a alternativních škol. Vznikají tak uzavřené kolektivy stejného náboženství nebo jiných hodnot, anebo se vyzdvihuje nápln učiva či výuka speciálních předmětů. A když se časem ukáže, že slíbené se nenaplnilo, pak jsou děti rychle přehlašovány na jinou školu, a tak je tomu také ve waldorfských školách.

Je nebezpečné věřit přesvědčivým konceptům, protože rozhodující je, jak jsou prakticky naplnovány. 

Psycholog Wolfgang Bergmann popisuje současný stav na rodině, která již není součástí velké rodiny nebo vesnického společenství. Dnešní doba je plná rychlých rozchodů se současnou touhou po pevném partnerství. Když mají tyto moderní páry dítě, pak se dostane do středu pozornosti, což je naprostá novinka v dějinách lidstva. Pro dítě samotné je tato situace velmi těžká, protože na něm leží obrovský tlak.

Přespříliš snaživí rodiče svým dětem škodí tak, že to může mít dlouhodobé následky. Co dítě potřebuje, je hlavně radostné dětství. Rodiče by měli zvolit pro své dítě takovou školu, která má schopnost vidět osobitost dítěte. A dát dětem jistotu.

Ráda bych jen dodala, že z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že je zbytečné hledat pro své dítě to NEJ. Byla jsem ochotná udělat pro vzdělání mých dětí maximum, ale dnes chodí do nejbližší školy za rohem a jsou naprosto spokojené. Je to normální škola s normálními dětmi a pedagogy. A já bych jim ráda poděkovala za každodenní snahu a úsilí, se kterým se dětem věnují.

A jestli jsou spokojené děti? Díky svým zkušenostem jsou velmi spokojené a školu by neměnily ani za…