Reklama
 
Blog | Michaela Vaníčková

Posouzení epochových sešitů žáků waldorfské školy

Specialitou waldorfských škol je skutečnost, že se děti nevyučují podle učebnic. Samy si tvoří tzv. epochové sešity a do těch bud opisují z tabule nebo zapisují podle diktátu učitele. Když se chce člověk informovat o obsahu učiva waldorfských škol, musí mít možnost nahlédnout do takových sešitů. A když se informuje o obsahu ŠVP dané waldorfské školy a snaží se dohledat  naslibované výstupy v sešitech dětí, pak ho čeká veliké překvapení. 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proč si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Reklama

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

VUP_2.jpg

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

VUP_2.jpg

 

VUP_3.jpg

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

VUP_2.jpg

 

VUP_3.jpg

 

VUP_4.jpg

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

VUP_2.jpg

 

VUP_3.jpg

 

VUP_4.jpg

 

VUP_5.jpg

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

VUP_2.jpg

 

VUP_3.jpg

 

VUP_4.jpg

 

VUP_5.jpg

 

VUP_6.jpg

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

VUP_2.jpg

 

VUP_3.jpg

 

VUP_4.jpg

 

VUP_5.jpg

 

VUP_6.jpg

 

VUP_7.jpg

 

Skoro před rokem jsme se sešli ohledně waldorfských škol u pana náměstka Kitzbergra na MŠMT. Bylo tam několik zástupců a zastánců waldorfského školství a několik kritiček waldorfských škol. 

Debata byla živá a výměna názorů ostrá. 

Otázka: „Proš si tedy vy, jako státní orgán zodpovědný za stávající zařazení waldorfských škol do rejstříku škol nevyžádáte epochové sešity a neposoudíte, kolik je v nich náboženských doktrín a nesmyslných výroků vzhledem k vědeckému poznání a povinnosti škol vyučovat podle nejnovějších vědeckých poznatků?“

Poradce ministra pro alternativní školství a přesvědčený anthroposof napřed zrudl a potom sípavým hlasem řekl směrem k náměstkovi: „To nesmíte. To je soukromý majetek dětí. To je jako kdybyste po nich chtěli jejich soukromá trička. To je jako kdybyste je svlíkli!“

Reakce MŠMT: „To my opravdu nemůžeme. Jedině, že byste o to požádaly VY jako soukromé osoby.“

Takže jsme požádaly a Výzkumný ústav pedagogický posoudil epochové sešity, které jsme jim předaly. Tento posudek tvořil podklad pro následnou inspekční činnost ve wš a je její součástí, tedy veřejně přístupný dokument. Vzhledem k jeho nedostupnosti na internetu, zde kopie:

 

VUP_1.jpg

 

VUP_2.jpg

 

VUP_3.jpg

 

VUP_4.jpg

 

VUP_5.jpg

 

VUP_6.jpg

 

VUP_7.jpg

 

Výzkumný ústav pedagogický posoudil předložené sešity velice svědomitě a v daných podmínkách, vzhledem k neúplnosti zastoupení všech ročníků a předmětů, zodpovědně. Nejcennější je seznam otázek v závěru posudku, který otevírá možnosti dalšího zkoumání.

Obrátila jsem se tedy na ČŠI s otázkou, zda a v jakém rozsahu se míní těmito otázkami zabývat.

Odpověd byla jednoduchá: „To nám nepřísluší, my nemůžeme reagovat na tyto otázky, to by nás muselo MŠMT pověřit.“

Dotázala jsem se tedy i na  MŠMT a odpověd byla: „Reagovat na tyto otázky přísluší ČŠI a škole.“

Tedy bludný kruh…

Zdánlivě…

Jedná se totiž o státní instituce, které mají zajištovat správný chod podřízených organizací. Úředníci by měli reagovat na podněty občanů a sami pracovat na jejich řešení. 

Nebo jsou to jen poslušné ovečky, které naslouchají našeptávačům s jistými zájmy a nehledí na důsledky? 

Tedy naše děti, které jsou denně ve wš vystaveny anthroposofickému vyučování ve státní základní škole?